Program Aktywny Rodzic

 

O programie

 

Aktywny Rodzic to rządowy program wsparcia dla rodziców dzieci do lat 3. Ma ułatwić rodzicom i opiekunom pogodzenie zadań związanych z rodzicielstwem i aktywnością zawodową. Obowiązuje od 1 października 2024 r.

  • W ramach programu Aktywny Rodzic zostały wprowadzone trzy nowe świadczenia:

    • aktywni rodzice w pracy
    • aktywnie w żłobku (zastępuje dofinansowanie do żłobka)
    • aktywnie w domu (zastępuje rodzinny kapitał opiekuńczy (RKO))

  • Świadczenia przysługują na każde dziecko w wieku od 12 do 35 miesiąca życia
    (świadczenie aktywnie w żłobku przysługuje także na dziecko, które ma mniej niż 12 miesięcy lub więcej niż 35 miesięcy, jeśli będzie ono uczęszczać do żłobka)

  • Na to samo dziecko za dany miesiąc można otrzymać tylko jedno ze świadczeń, jednak w trakcie jego obowiązywania można wielokrotnie zmieniać rodzaj wsparcia.

  • Świadczenia przysługują bez względu na dochód rodziny (w przypadku świadczenia aktywni rodzice w pracy weryfikowana będzie aktywność zawodowa i jej wymiar).

  • Świadczenia nie podlegają egzekucji administracyjnej ani komorniczej; od świadczeń nie pobiera się: zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, składek na ubezpieczenia społeczne, składek na ubezpieczenia zdrowotne.

  • Przyjmowaniem wniosków o świadczenia, ich rozpatrywaniem oraz wypłatą, zajmuje się Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

  • Wnioski o nowe świadczenia można składać do ZUS od 1 października 2024 r. tylko elektronicznie przez:

    • bankowość elektroniczną,
    • portal Emp@tia na stronie empatia.mpips.gov.pl,
    • aplikację mobilną mZUS
    • platformę PUE ZUS.

  • Wypłaty świadczeń ruszą do końca 2024 r. z wyrównaniem od 1 października 2024 r.

  • Więcej informacji o świadczeniu aktywny rodzic znajdziesz na stronie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej https://www.mpips.gov.pl.

 

Składanie wniosku

 

  • Bank Spółdzielczy w Brodnicy umożliwia złożenie wniosku o świadczenia z programu Aktywny Rodzic online w bankowości internetowej. Złożenie wniosku w oddziale Banku nie jest możliwe. Złożenie wniosku jest całkowicie bezpłatne.

  • Jeżeli do wniosku załączasz wymagane dokumenty wcześniej przygotuj ich skany.

  • Pamiętaj, że wniosek możesz złożyć tylko w swoim imieniu. Nie ma możliwości złożenia wniosku w imieniu innej osoby.

  • Bank nie weryfikuje pod względem formalnym i merytorycznym danych podanych we wniosku oraz załączników i nie posiada informacji dotyczących dalszej obsługi, po tym jak wniosek zostanie przekazany do ZUS. Wniosek oraz załączniki są usuwane z serwerów Banku bezpowrotnie po wysłaniu do systemu informatycznego Emp@tia, za pośrednictwem którego wnioski trafiają do ZUS.

 

Złóż wniosek

 

  • Zaloguj się do Systemu Bankowości Internetowej, wybierz z menu PROGRAM 300/800 +, następnie opcję Złóż wniosek o świadczenie Aktywny Rodzic i wypełnij wniosek o odpowiednie świadczenie zgodnie z dalszymi wskazówkami.

  • Wniosek zostanie zarejestrowany w systemie Emp@tia. Następnie na wskazany we wniosku adres e-mail otrzymasz Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO) wniosku.
  • Wysłany wniosek można pobrać w formie PDF tylko raz, od razu po jego wysłaniu, w ramach tej samej sesji logowania.

  • Po przesłaniu wniosku, w bankowości internetowej status wniosku możesz sprawdzić wybierając z menu PROGRAM 300/800 +, następnie Zobacz status złożonego wniosku i dalej Lista Twoich wniosków. Prezentowane statusy to:

    • Przetwarzany- trwa przesyłanie wniosku do systemu Emp@tia.
    • Dostarczony– wniosek został przesłany do systemu Emp@tia.
    • Błąd dostarczenia– wniosek nie został dostarczony do systemu Emp@tia, należy go złożyć ponownie.

 

 

Ważne

  • Jeśli złożysz wniosek za pomocą bankowości elektronicznej/portalu Emp@tia, to ZUS sprawdzi, czy masz profil na portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, czyli w systemie informatycznym ZUS, za pośrednictwem którego można załatwiać sprawy w ZUS przez internet – bez wychodzenia z domu. Jeśli nie – Zakład założy Ci taki profil. Potwierdzenie założenia profilu otrzymasz na adres e-mail, który podasz we wniosku. Natomiast na numer telefonu z wniosku otrzymasz jednorazowe hasło, które musisz zmienić przy pierwszym logowaniu do PUE ZUS.

  • Wszystkie informacje na temat wniosku i jego obsługi znajdziesz na PUE ZUS (status obsługi wniosku, szczegółowe informacje dot. świadczenia w kontekście dziecka, którego dotyczył wniosek) – zaloguj się na swój profil na portalu PUE ZUS i przejdź do zakładki [Ubezpieczony] lub [Świadczeniobiorca].

  • Informację o przyznaniu świadczenia znajdziesz w skrzynce odbiorczej na Twoim profilu na PUE ZUS.

  • Jeśli świadczenie Ci nie przysługuje, ZUS wyda decyzję odmowną w Twojej sprawie. Decyzję otrzymasz elektronicznie na PUE ZUS. Informację o tym, że na Twoim profilu na PUE ZUS jest decyzja, otrzymasz na adres mailowy, a także na numer telefonu, które podasz we wniosku.