Program Aktywny Rodzic
O programie
Aktywny Rodzic to rządowy program wsparcia dla rodziców dzieci do lat 3. Ma ułatwić rodzicom i opiekunom pogodzenie zadań związanych z rodzicielstwem i aktywnością zawodową. Obowiązuje od 1 października 2024 r.
-
W ramach programu Aktywny Rodzic zostały wprowadzone trzy nowe świadczenia:
- aktywni rodzice w pracy
- aktywnie w żłobku (zastępuje dofinansowanie do żłobka)
-
aktywnie w domu (zastępuje rodzinny kapitał opiekuńczy (RKO))
-
Świadczenia przysługują na każde dziecko w wieku od 12 do 35 miesiąca życia
(świadczenie aktywnie w żłobku przysługuje także na dziecko, które ma mniej niż 12 miesięcy lub więcej niż 35 miesięcy, jeśli będzie ono uczęszczać do żłobka) -
Na to samo dziecko za dany miesiąc można otrzymać tylko jedno ze świadczeń, jednak w trakcie jego obowiązywania można wielokrotnie zmieniać rodzaj wsparcia.
-
Świadczenia przysługują bez względu na dochód rodziny (w przypadku świadczenia aktywni rodzice w pracy weryfikowana będzie aktywność zawodowa i jej wymiar).
-
Świadczenia nie podlegają egzekucji administracyjnej ani komorniczej; od świadczeń nie pobiera się: zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, składek na ubezpieczenia społeczne, składek na ubezpieczenia zdrowotne.
-
Przyjmowaniem wniosków o świadczenia, ich rozpatrywaniem oraz wypłatą, zajmuje się Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
-
Wnioski o nowe świadczenia można składać do ZUS od 1 października 2024 r. tylko elektronicznie przez:
- bankowość elektroniczną,
- portal Emp@tia na stronie empatia.mpips.gov.pl,
- aplikację mobilną mZUS
-
platformę PUE ZUS.
-
Wypłaty świadczeń ruszą do końca 2024 r. z wyrównaniem od 1 października 2024 r.
-
Więcej informacji o świadczeniu aktywny rodzic znajdziesz na stronie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej https://www.mpips.gov.pl.
Składanie wniosku
-
Bank Spółdzielczy w Brodnicy umożliwia złożenie wniosku o świadczenia z programu Aktywny Rodzic online w bankowości internetowej. Złożenie wniosku w oddziale Banku nie jest możliwe. Złożenie wniosku jest całkowicie bezpłatne.
-
Jeżeli do wniosku załączasz wymagane dokumenty wcześniej przygotuj ich skany.
-
Pamiętaj, że wniosek możesz złożyć tylko w swoim imieniu. Nie ma możliwości złożenia wniosku w imieniu innej osoby.
-
Bank nie weryfikuje pod względem formalnym i merytorycznym danych podanych we wniosku oraz załączników i nie posiada informacji dotyczących dalszej obsługi, po tym jak wniosek zostanie przekazany do ZUS. Wniosek oraz załączniki są usuwane z serwerów Banku bezpowrotnie po wysłaniu do systemu informatycznego Emp@tia, za pośrednictwem którego wnioski trafiają do ZUS.
Złóż wniosek
-
Zaloguj się do Systemu Bankowości Internetowej, wybierz z menu PROGRAM 300/800 +, następnie opcję Złóż wniosek o świadczenie Aktywny Rodzic i wypełnij wniosek o odpowiednie świadczenie zgodnie z dalszymi wskazówkami.
- Wniosek zostanie zarejestrowany w systemie Emp@tia. Następnie na wskazany we wniosku adres e-mail otrzymasz Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO) wniosku.
-
Wysłany wniosek można pobrać w formie PDF tylko raz, od razu po jego wysłaniu, w ramach tej samej sesji logowania.
-
Po przesłaniu wniosku, w bankowości internetowej status wniosku możesz sprawdzić wybierając z menu PROGRAM 300/800 +, następnie Zobacz status złożonego wniosku i dalej Lista Twoich wniosków. Prezentowane statusy to:
- Przetwarzany- trwa przesyłanie wniosku do systemu Emp@tia.
- Dostarczony– wniosek został przesłany do systemu Emp@tia.
- Błąd dostarczenia– wniosek nie został dostarczony do systemu Emp@tia, należy go złożyć ponownie.
Ważne
-
Jeśli złożysz wniosek za pomocą bankowości elektronicznej/portalu Emp@tia, to ZUS sprawdzi, czy masz profil na portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, czyli w systemie informatycznym ZUS, za pośrednictwem którego można załatwiać sprawy w ZUS przez internet – bez wychodzenia z domu. Jeśli nie – Zakład założy Ci taki profil. Potwierdzenie założenia profilu otrzymasz na adres e-mail, który podasz we wniosku. Natomiast na numer telefonu z wniosku otrzymasz jednorazowe hasło, które musisz zmienić przy pierwszym logowaniu do PUE ZUS.
-
Wszystkie informacje na temat wniosku i jego obsługi znajdziesz na PUE ZUS (status obsługi wniosku, szczegółowe informacje dot. świadczenia w kontekście dziecka, którego dotyczył wniosek) – zaloguj się na swój profil na portalu PUE ZUS i przejdź do zakładki [Ubezpieczony] lub [Świadczeniobiorca].
-
Informację o przyznaniu świadczenia znajdziesz w skrzynce odbiorczej na Twoim profilu na PUE ZUS.
- Jeśli świadczenie Ci nie przysługuje, ZUS wyda decyzję odmowną w Twojej sprawie. Decyzję otrzymasz elektronicznie na PUE ZUS. Informację o tym, że na Twoim profilu na PUE ZUS jest decyzja, otrzymasz na adres mailowy, a także na numer telefonu, które podasz we wniosku.